Blog Post

Ce stim despre uleiul de motor?

  1. CE FUNCTII INDEPLINESTE ULEIUL DE MOTOR?
    1. Probabil cea mai importanta functie a uleiului de motor este aceea de a reduce frecarea dintre componentele de metal aflate in miscare unele pe linga celelalte – adica de a lubrifia. Astfel, uleiul formeaza intre cele doua suprafete o pelicula (mai fina sau mai groasa) care trebuie sa fie suficient de rezistenta incat sa nu permita celor doua suprafete sa intre in contact
    2. Celelalte functii indeplinite de uleiul de motor sunt: racirea motorului, actionarea diverselor angrenaje (de ex. intinzatoare hidraulice, valve pentru distributia variabila), curatarea motorului (prin atragerea si retinerea microparticulelor de praf care au trecut de filtrul de aer, al particulelor mici metalice, etc), protectie impotriva coroziunii si ruginii.
  2. CE REPREZINTA VASCOZITATEA UNUI ULEI?
    1. Vascozitatea reprezinta rezistenta la curgere a unui lichid – altfel spus, cit de greu/usor curge, la o anumita temperatura. Uleiurile moderne au caracteristici de vascozitate diferite – una in sezonul rece, notata cu o cifra urmata de litera W (de la „winter” = iarna), si una la temperatura normala de functionare a motorului. Aceste uleiuri cu 2 vascozitati – denumite si „multigrad” au fost inventate in anul 1953 de compania MOTUL. Un ulei cu vascozitate 0W40 se interpreteaza astfel: „uleiul isi pastreaza caracteristica de fluiditate „la rece” pana la -35 grade celsius, iar 40 reprezinta fluiditatea la cald si indica rezistenta si capacitatea de ungere a uleiului la temperaturi ridicate”
    2. Un ulei 5W30 este „mai gros” la rece decat un ulei 0W30, iar un ulei 5W40 va fi „mai gros” la cald decat un ulei 5W30. Temperatura la care un ulei isi pierde vascozitatea la rece se numeste „pour point”. In mod ideal, un ulei ar trebui sa aiba la rece o vascozitate cat mai mica, pentru a ajunge cat mai usor la partea superioara a motorului, si la cald o vascozitate cat mai mare, pentru a asigura grosimea necesara peliculei dintre cele doua suprafete in miscare.
    3. Pe langa vascozitate, uleiurile sunt caracterizate si de „onctuozitate” – respectiv proprietatea de a „adera” la obiecte. Aceasta caracteristica este foarte importanta deoarece ea va determina cantitatea de ulei care va ramane pe piesele din motor si care va ajuta la ungerea la pornire dupa o stationare indelungata – pornirea „la rece”
    4. Vascozitatea „multigrad” este asigurata de prezenta in uleiul de motor a unui aditiv, denumit „modificator al indicelui de vascozitate”, care in timp se distruge, datorita modului in care functioneaza motoarele (temperatura si presiune). Nu numai datorita acestui motiv, uleiul din motor trebuie inlocuit periodic, impreuna cu filtrul de ulei.
    5. Strins legat de vascozitatea unui ulei este „indicele de vascozitate” care arata cat de mult isi modifica vascozitatea un ulei, in raport cu variatia temperaturii. Un indice scazut arata o modificare mare de vascozitate, pe cand un indice ridicat arata o modificare mica a vascozitatii. Ideal pentru un ulei de motor este ca uleiul sa isi pastreze vascozitatea conform limitelor cerute de producatorul motorului, deci e bine sa folosim uleiuri de motor cu indice de vascozitate mare.
  3. CE INSEAMNA ACEA?
    1. ACEA = Asociatia Constructorilor Europeni de Autovehicule. ACEA are niste standarde referitoare la proprietatile uleiurilor notate cu A, B si C pentru autoturisme. A este standardul pentru motoare pe benzina, B pentru motoare diesel, iar C este pentru uleiurile compatibile cu sistemele catalitice. Standardul E este pentru motoare diesel „heavy duty” – montate pe camioane, utilaje, etc.
  4. CE INSEAMNA HTHS? DAR SAPS?
    1. HTHS = high temperature high shear = caracteristica de „rupere” sau „forfecare” a moleculelor de ulei; cu cat un ulei are HTHS mai mare, cu atat motorul va consuma mai mult carburant si invers
    2. SAPS = sulphated ashes, phosphor and sulfur = continutul de cenusi sulfatate, fosfor si sulf din ulei; cu cat un ulei are SAPS mai mare, cu atat creste probabilitatea ca sistemele post-tratare a gazelor de evacuare sa se „colmateze”
  5. NORMELE ACEA: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C1, C2, C3, C4
    1. Un ulei A1/B1 are HTHS mic (2,9-3,5 mPa.), deci ajuta la economia de combustibil. Uleiurile A3/B3 si A3/B4 au HTHS mai mare, si ofera o mai buna protectie motorului. C1 si C4 indica SAPS redus pe cand C2 si C3 indica un SAPS mediu. C1/C2 au HTHS mic (dar nu mai mic de 2,9 mPa.), iar C3/C4 mare (min 3,5 mPa). Uleiurile C4 contribuie la extinderea perioadei de functionare a sistemelor DPF si a catalizatoarelor).
  6. CE E UN ULEI SEMISINTETIC? DAR UNUL SINTETIC?
    1. Uleiurile pot fi produse prin procesarea titeiului, sau pot fi compuse sintetic, din diverse substante chimice. Un ulei semisintetic este un ulei care contine pana la 70% compusi chimici sintetici restul fiind baze de provenienta petroliera (titei rafinat), iar un ulei sintetic este in totalitate compus din substante chimice preparate „in laborator”. Si in acest domeniu compania MOTUL detine intaietatea, fiind cea care a produs primul ulei semisintetic in 1966, si primul ulei sintetic in 1971.
  7. LA CE INTERVAL TREBUIE SCHIMBAT ULEIUL, SI DE CE?
    1. Ca regula de baza, uleiul de motor trebuie inlocuit impreuna cu filtrul de ulei la maxim 15,000 km sau maxim 1 an de la turnarea in motor, oricare dintre aceste evenimente s-ar produce primul. Deci, chiar daca faceti 7,000 km/an, nu asteptati 2 ani ca sa schimbati uleiul de motor (ca sa aveti aproape 15,000 km), si nici daca faceti 15,000 in 8 luni nu asteptati inca 4 luni.
    2. Unii producatori de autovehicule au marit in ultimii ani intervalele de servisare, si datorita faptului ca uleiurile folosite sunt 100% sintetice, si rezistenta lor este mai mare in timp (de ex 20,000 km sau 1 an), sau folosesc intervale flexibile de servisare (maxim 30,000 km sau maxim 2 ani) daca masinile sunt prevazute cu senzori de calitate a uleiului de motor.
    3. Tineti cont ca, dincolo de cifrele oficiale de inlocuire regasite in manualele de exploatare, uleiul se uzeaza diferit in functie de modul de exploatare al motorului. Astfel, daca faceti frecvent drumuri scurte, sau motorul functioneaza frecvent la relanti, sau parcurgeti iarna distante in care motorul nu ajunge la temperatura normala de functionare, sau tractati ceva cu masina, sau circulati preponderent urban, ar fi bine sa inlocuiti mai repede uleiul de motor. Cat de repede, este decizia voastra.
  8. FOLOSESC UN ULEI IARNA, SI UNUL VARA?
    1. Nu. Fiind uleiuri multigrad, folositi un sigur tip de ulei pe parcursul intregului an. Iarna, datorita vascozitatii la rece isi va pastra caracteristicile de „curgere” specifice (5W, 0W), iar vara motorul va functiona la 100-120 grade indiferent cat de cald e afara, datorita sistemului de racire al masinii.
  9. CAT ULEI IMI TREBUIE LA UN SCHIMB?
    1. De obicei, cantitatea necesara pentru un schimb de ulei este trecuta in manualul de exploatare al masinii. Daca nu o aveti, puteti folosi diverse selectoare de tipul „which oil for my car” – „ce ulei se potriveste masinii mele” pe care le ofera diversi producatori de uleiuri, de ex. aplicatia MOTUL o gasiti la https://www.motul.com/ro/en/products/recommendation . Si retineti un aspect foarte important: la completarea cu ulei masina trebuie sa stea pe roti, pe un plan drept, si se completeaza cu ulei pana cand pe joja nivelul uleiului este la jumatatea distantei intre marcajul MIN si MAX de pe joja. Apoi verificarile de „nivel” se fac tot pe plan (cat mai) drept, cu motor rece sau la 5-6 min dupa oprire, o data pe luna sau o data la 2 luni.
  10. CE REPREZINTA „SPECIFICATIA” DE PRODUCATOR A UNUI ULEI?
    1. In plus fata de normele ACEA sau API, fabricantii de autovehicule (motoare) au dezvoltat cerinte proprii, specifice, pentru uleiurile care sa fie folosite in motoarele lor. Atunci cind alegeti sa folositi un ulei, vedeti daca acesta respecta specificatiile constructorului masinii, si vedeti de asemenea daca exista contraindicatii clare de utilizare in anumite motoare ale respectivului constructor.
    2. OPEL cere ca uleiul de motor sa respecte norma Dexos2, atit pentru motoare pe benzina, cat si cele diesel. Uleiul de motor original GM OPEL are vascozitatea 5W30, insa diversi producatori de uleiuri cuprind aceasta norma si la alte vascozitati (Mobil1 0W40 sau MOTUL 5W40). RENAULT impune norma RN0720 pentru motoarele diesel dotate cu filtru de particule diesel (prescurtat DPF sau FAP). PSA Citroen Peugeot cer norma PSA B71 2312 pentru motoare Euro-6, cu „BlueHDI”, norma B71 2290 pentru motoarele diesel Euro5 cu DPF. Ford cere norma WSS-M2C-913D atit pentru benzina, cat si pentru diesel (cu exceptia 1.9 Tdi de pe prima generatie Galaxy), si obligatoriu WSS-M2C-948B pentru 1.0 si 1.5 EcoBoost. La Mercedes intilnim norma MB229.52 pentru Euro-6 BlueTec si SCR (compatibil cu normele anterioare 229.51 si 229.31). La grupul Volkswagen intalnim mai multe norme, cea mai cunoscuta fiind 505.01-502.00 pentru motoarele TDi cu injectoare pompe-diuze (pe scurt TDi-PD), dar si 504.00-507.00 pentru benzina si diesel cu DPF, Euro4/5/6, sau 506.01-506.00-503.00 pentru intervale flexibile de service. Cea mai raspandita norma BMW este LongLife-04 (LL-04) – uleiuri full sintetice, care cuprinde vascozitatile 0W30, 0W40, 5W30 si 5W40, recomandata in special pentru DPF, dar si ca norma inlocuitoare pentru normele LL-98 sau LL-01

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

SEO Constanta | Magazinul de site-uri | Responsive Web Design