Blog Post

Lichidul de Racire Auto

Se apropie sezonul rece, asa ca azi ne-am propus sa scriem despre lichidul de racire – antigelul.

  1. CE ESTE ANTIGELUL SI CE ROL ARE?
    1. Antigelul denumeste generic substanta care se combina cu apa distilata / dedurizata, si are rolul de a modifica temperatura de inghet a apei (in engleza este denumit „anti-freeze” = „anti-inghet”). In lipsa lui, iarna nu am putea folosi motoare cu racire pe lichid.
    2. La un raport de combinare de 1:1 cu apa, temperatura de inghet a amestecului rezultat este de -35/-37 grade Celsius.
    3. Pe piata se gasesc si variante de antigel „ready-mix”, adica deja preparat 1:1 cu apa, de ex. antigelul original Mazda, Subaru, sau MOTUL InuGel.
    4. In afara de a scadea punctul de inghet al apei, antigelul are si rol anticoroziv, antidepunere si antispumare, prin aditivii continuti in el. El unge si garniturile pompei de apa.
  2. CUM FUNCTIONEAZA SISTEMUL DE RACIRE AL UNEI MASINI?
    1. Sistemul de racire / incalzire al unei masini are 7 componente esentiale prin care circula lichid de racire: radiatorul motorului, termostatul, motorul, racitorul de ulei (termoflotul), radiatorul de caldura din habitaclu, vasul de expansiune si pompa de apa, interconectate prin furtune. La unele masini mai moderne, EGR-ul si chiar turbina pot fi racite cu lichid, deci numarul poate creste.
    2. La pornirea motorului, termostatul este pe „inchis” ceea ce inseamna ca apa circula prin „circuitul mic” = vas expansiune – motor – radiator habitaclu. Schimburile de caldura sunt mici pe acest circuit, astfel ca motorul ajunge relativ rapid la temperatura normala de functionare (de ex. 82 grade Celsius) cand termostatul „deschide” astfel incat apa incepe sa circule si prin radiatorul mare de racire, rezultatul fiind pastrarea constanta a temperaturii motorului in bord. Daca radiatorul motorului nu poate asigura racirea apei, calculatorul de motor va declansa automat electroventilatorul, pentru racirea suplimentara a radiatorului si a apei din el.
  3. CE TIPURI DE ANTIGEL EXISTA?
    1. Exista antigel care contine silicati, denumit tehnic G11, colorat albastru (cu mono-etilenglicol)
    2. Antigelul fara silicati, pe baza de propilen-glicol, si cu un continut redus de fosfati, denumit G12, colorat roz; exista si alte variante de antigel G12, notate G12+ si G12++
    3. Antigel violet de tip G13 fara fosfati, fara amine, fara fosfor. Se poate folosi acolo unde producatorii cer respectarea normei G12, G12+ sau G12++.
    4. Renault cere un tip de antigel de tip „D” la unele masini; culoarea este galbena
  4. CE ANTIGEL SE FOLOSESTE LA MASINA MEA?
    1. Fiecare producator de masini specifica normele pe care trebuie sa le indeplineasca antigelul potrivit in motoarele lor. Cel mai raspandit antigel in Europa este cel de tip G12 – culoare roz / rosu.
    2. Antigelul G12 si G12+ respecta urmatoarele norme ale diversilor producatori auto: BMW N600.69.0, Ford WSS-M97-B44-D, Volvo VCS, Opel 6277M, Saab 6901 599, Peugeot-Citroen PSA B715110, Volkswagen TL 774C/D/F/G/J, Mercedes MB325.3, Jaguar JLM20972-1, Land Rovar  STC50527, STC50529, STC50530,
  5. CAND TREBUIE INLOCUIT ANTIGELUL SI DE CE?
    1. Fiecare producator auto specifica in tabelele de intretinere periodica si intervalul la care trebuie inlocuit antigelul. In prezent masinile sunt umplute in fabrica cu antigel longlife (OAT = Organic Acid Technology), cu interval de schimb chiar si de 10 ani. Daca banuti ca in masina nu mai este antigelul original, il puteti schimba la fiecare 2 ani (sau, daca folositi tot un antigel longlife … la 5 sau chiar 10 ani, in functie de specificatiile acestuia)
    2. Antigelul trebuie inlocuit pentru ca fiind un compus chimic, isi pierde in timp proprietatile, si astfel nu mai realizeaza in mod eficient transferul de cladura si nici ungerea componentelor.
  6. POT SA AMESTEC ANTIGELURI DE CULORI DIFERITE?
    1. Nu amestecati nicodata antigelul de tip G11 cu cel G12. G11 se poate combina cu orice alt antigel tip G, incepand cu G12+. Puteti folosi antigel de tip G13 sa completati peste antigel de tip G11 sau G12 (orice varianta) fara probleme

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

SEO Constanta | Magazinul de site-uri | Responsive Web Design